- Daktent HiCamp HC-01 € 2.099,00
- Daktent HiCamp HC-17 € 2.399,00
- Daktent HiCamp HC-08 € 1.599,00
- Daktent HiCamp HC-03 € 2.099,00
Opzoek naar de perfecte daktent? We helpen je graag, uiteraard vrijblijvend, verder.
Stel, je gaat een daktent kopen en staat te popelen om op pad te gaan. Dan rijst al snel de vraag: “Hoe hard kan (en mag) ik hier eigenlijk mee rijden?”
In de praktijk blijkt dat de meeste kampeerders veilig en comfortabel tussen de 100 en 120 km/u rijden. Dat is geen keiharde regel, maar een praktische richtlijn. De exacte maximumsnelheid hangt bovendien af van je auto, je daktent én de wet- en regelgeving in het land waar je op dat moment rijdt.
Een daktent verandert de vorm en het zwaartepunt van je auto. Hierdoor wordt je voertuig windgevoeliger en neemt je remafstand toe. Ook kunnen fabrikanten en verzekeraars specifieke voorwaarden stellen, zoals een maximumsnelheid om schade of ongelukken te voorkomen. Een te hoge snelheid kan bovendien resulteren in oncomfortabel veel windgeruis en meer brandstofverbruik.
Elke fabrikant heeft eigen richtlijnen voor de maximale snelheid met hun daktent. Deze worden meestal in de handleiding vermeld en liggen vaak tussen de 100 en 130 km/u. Volg deze adviezen nauwkeurig:
In Nederland geldt doorgaans geen aparte snelheidslimiet voor daktenten, maar volg je de algemene regels (100 km/u overdag, 120-130 km/u op bepaalde snelwegen). Ga je de grens over? Dan kunnen er andere regels gelden als je rijdt met een zware of grote dakbelasting. Neem vooraf even de tijd om de plaatselijke verkeerswetgeving door te nemen.
Een daktent voegt extra gewicht toe bovenop je auto. Hierdoor verandert je zwaartepunt en kun je meer last hebben van zijwind of windstoten, met name bij inhalen van vrachtwagens of rijden in bergachtig gebied. Daarnaast zal je remafstand toenemen. Ga je te hard, dan ben je minder wendbaar en loop je meer risico bij onverwachte situaties. Over het algemeen zijn hardcover daktenten zwaarder en een groter oppervlakte wanneer ingeklapt. Deze hebben dus meer invloed op het zwaartepunt.